איך לשמור על האיזון ולהקל על הגוף בצום?

צום
איך לשמור על האיזון ולהקל על הגוף בצום?

אומרים שצום זה בריא

ביהדות ישנם שישה צומות ביניהם יום כיפור וצום תשעה באב, המוסלמים צמים 30 יום בחודש הרמדאן מזריחת השמש ועד שקיעתה.גם תוכנית התזונה צום לסירוגין 16:8, שבה אוכלים 8 שעות וב 16 השעות הנותרות צמים, צברה תאוצה ברחבי העולם.
יש הטוענים שלצום יש יתרונות בריאותיים כגון סילוק רעלים וירידה במשקל,
חיזוק קוגניטיבי ועוד, אז מה הצום באמת עושה לגוף?

אחרי 4 שעות צום

כ 4 שעות לאחר ארוחה, הגוף מנצל את האנרגיה שקיבל על מנת לתחזק תאים ורקמות. הלבלב מייצר אינסולין מה שמאפשר לגוף להשתמש בסוכר שקיבל מהארוחה לשחרר אותו למחזור הדם ואת ה"אקסטרות" לשמר במחסנים לעתיד על כל צרה שלא תבוא.

עברו 4 שעות?
ה"עתיד" שהגוף התכונן לו הגיע וברגע שהאנרגיה הזמינה בתאים נגמרה, הגוף מתחיל בהכנה לשריפת השומנים שצבר על מנת לספק אנרגיה זמינה לגוף. התהליך של שריפת השומן קורה בסביבות השעה ה 16 ואם אכלנו בעיקר שומנים וחלבונים בארוחה האחרונה – זה יזרז את התהליך.
זאת הסיבה שמומלץ לפני צום ארוחה המכילה יותר פחמימות: לחם, פסטה, תפוחי אדמה ואורז עם תוספת קטנה של חלבון (בשר או קטניות לדוגמה). לא מומלץ הרבה מלח או תיבול כדאי לא לפתח צמא ולא מומלץ להעמיס בארוחה גדולה מידי כדי שהגוף לא יצטרף להשקיע הרבה אנרגיה בעיכול האוכל.

כאשר תאי השומן מתפרקים נוצר חומר חלופי שנקרא גופי הקטון שמחליפים את הגלוקוז (הסוכר) כמקור הדלק העיקרי לתפקוד המוח.

בצום של 24 שעות, הגוף יכול להסתדר עם המאגרים שבו, הגוף עוד לא נכנס למצב של סילוק רעלים והירידה במשקל מתבטאת בעיקר בחוסר נוזלים.

 

צום

 

צום של יותר מ 24 שעות

אם בתחילת הצום מנוצלים מאגרי הפחמימות הקיימים ליצירת אנרגיה, לאחר מכן השומנים והחלבונים בגוף משמשים כמקור לאנרגיה, בשלבים מאוחרים יותר של צום עלולים גם רקמות השריר להפוך לכוח ניצול להפקת אנרגיה.

מחקרים מראים שאחרי צום של 72 שעות, הגוף מפרק גם תאי חיסון ישנים ומייצר תאי חיסון חדשים, אך מאידך, הירידה בחומציות בדם עלולה לגרום לירידה בפעילות איברי הגוף, לפגיעה בכבד, בשרירים ובחילוף החומרים.

מבחינה קוגנטיבית, מחקר שבוצע על הצמים בחודש הרמדאן, הראה שלצום היתה השפעה חיובית על ביצועי הנבדקים בתפקוד הפסיכו-מוטורי, מהירות העיבוד ותשומת הלב לפרטים.

איך להקל על הצום

בעת הצום יש המרגישים חולשה, כאבי ראש או דכדוך, לכן מומלץ לחזק את הגוף לפני הצום בעזרת בי פולן.
כ 3 ימים לפני הצום רצוי להתחיל להתכונן ולקחת 2 טבליות למשך 3 פעמים ביום ובצאת הצום עוד 2 טבליות כדי לתת לגוף מקור להתאוששות בריאה.

הבי פולן עשיר בחלבונים, חומצות אמינו, אנזימים וויטמינים מסוגים שונים והרבה נוגדי חמצון. הוא גם עוזר לחזק את הגוף במצבים אחרי ניתוח או מחלה, עוזר למצבי אלרגיות ומגביר חיוניות ומרץ.

בי פולן – אבקת הפרחים של FOREVER – "מזון העל" המושלם של הטבע שמיוצר ע"י הדבורים במכוורת האורגני של החברה, מקל מאוד על תופעות לואי של הצום.

להזמנה bee pollen לחצו פה

 

ניווט מהיר